|
Binnendieze
Bij het ontstaan van
de stad moet er al een groot aantal vertakkingen geweest zijn,
waartussen rivierduintjes waren opgewaaid. Het begin van
's-Hertogenbosch was
een omwalling van het hoogste duintje. Toen werden al meteen
kunstmatige lopen gegraven die dienden als eerste stadsgracht. Later
werden ten behoeve van de doorstroming, goed voor scheepvaart en
ontwatering, een aantal doorsteken gegraven. Zo ontstond een waar
doolhof van ongeveer 12 kilometer lengte, waarvan nu bijna een derde
resteert: 3630 meter, 1290 meter daarvan overkluisd. Bij
bouwprojecten worden nog regelmatig in vergetelheid geraakte
vertakkingen herontdekt.
De Dieze heeft de bewoners van
's-Hertogenbosch altijd ten
dienst gestaan, het was belangrijk voor de handel van de Bosschenaren,
het was een vorm van ontspanning en het was de bron voor bluswater. De
rol van de Binnendieze was zo belangrijk omdat in deze tijd nog geen
sprake was van Handel over de weg. 's-Hertogenbosch was hierdoor ook een
overslaghaven. Den Bosch lag namelijk tussen de Meierij en de Kempen
die samen handel dreven met Gelre. Enkele producten die werden
verhandeld waren vooral turf, textiel en graan. De Hekelsluis en de Geertruisluis, deze sluizen waren er om het
waterpeil in de stad in orde te houden. In de wintermaanden waren deze
sluizen gesloten zodat er niet te veel water de stad in kwam, in de
zomermaanden was het tegengestelde het geval. In de zomer als er gebrek
aan water was zorgde de Maas, de Dommel en de Aa voor extra water. Het water van de Dieze
zorgde ook voor de verkoeling bij de muntslagerijen, daarnaast
had het ook een rol bij het brouwen van bier. Niet voor niks
kwam je in deze tijd veel bierbrouwerijen tegen langs de
Binnendieze. Doordat er zoveel gedaan werd met
het vervoer over water bloeide Den Bosch op, pas toen men meer handel ging drijven over de wegen kwam Den
Bosch in een dal terecht. Een andere reden was dat andere gunstigere
gelegen havensteden 's-Hertogenbosch voorbij streefden. De rol van de
Binnendieze werd hierdoor ook minder belangrijk, aangezien de
belangrijkste bron van
|
inkomsten niet meer werd gewonnen door deze
Binnendieze. Gedeeltelijk verdween de Dieze ook uit het
stadsaanzicht, achtereenvolgens werden enkele stromen gedempt.
In de jaren 30 werd een deel van de Groote stroom gedempt, het deel vanaf de Zusters
van de Orthenpoort. In 1950 volgde de
Parkstroom. Tenslotte verdween in het jaar 1962 door de sanering van de pijp ook een deel van de marktstroom,
het deel vanaf de waterpoort bij Knillis tot aan de Geertruisluis werd
gedempt. Het leek erop dat de Dieze ten onderging aan de dempingplannen.
Ten eerste waren er plannen die de sloop zouden betekenen van enkele
Historische gevelwanden. Deze sloop was noodzakelijk voor de plaatsing
van vierbaanswegen door het centrum. Het feit dat de Binnendieze nog
steeds als riool werd gebruikt was voor vele een doorn in het oog.
|
Men
wilde deze laten vervangen door een nieuwe riolering, hiervoor was de Diezebedding de uitgewezen plaats voor het nieuwe stelsel van buizen in
's-Hertogenbosch. De plannen met betrekking tot het verdergaan met het dempen van de
Binnendieze zorgde voor veel verweer. De advocaat Hein Bergé en
architect Jan van der Eerden die namens het Comité tot Behoud van de
Bossche Binnenstad in actie kwamen tegen deze plannen van de overheid.
Ze vonden dat de overheid te weinig begrip had voor liefde voor
historische gebouwen. Door deze heren waren diverse plannen van de tafel
afgeveegd de volgende plannen werden dus niet doorgevoerd
“krotopruiming, de aanleg van vierbaanswegen dwars door het historische
centrum bedoeld om het winkelgebied te ontlasten en toegankelijk te
maken en stadsuitbreiding in 's-Hertogenbosch Noord en West.” De heren hebben
door hun actie ook de eer dat er een bootje namens hun door de
Binnendieze vaart. De heren heren ondervonden tijdens hun actie veel
weerstand. Zij vonden zich genoodzaakt om via de politieke partij Beter
Bestuur hun meningen te verwoorden in de raadszaal. Door het volhouden
van de advocaat en architect. De advocaat en de architect kregen tijdens
hun lobby veel publiciteit bij de pers en zakenlieden. Door deze
publiciteit kregen meer burgers het besef dat hun stad historisch
behouden moest worden. Vanaf 1971 kreeg de geschiedenis van de
Binnendieze zelfs een hele andere wending. Er werd begonnen aan de
restauratie hiervoor moest de stad er zelfs geld insteken. De
restauratie werd begonnen met een proefvak in de uilenburg. De
restauratie duurde tot 29 Augustus 1998, deze werden afgesloten met het
metselen van een muursteen door Minister President Wim Kok. Op de steen
stond de tekst:
Over de sleetse bruggen
langs de zoete lieve huizen
volgde ik begerig
de gangen van de stad.
Onderwerpen over de
Binnendieze:
|
De Groote Stroom
De Groote stroom is op enkele overkluizingen na, deze vind je tussen de
bruggen van in de Nieuwstraat en de Sint Josephstraat. Op deze overkluizingen
na heeft de Groote stroom een vrij open karakter daarnaast is de Groote
stroom ook vrij breed. |
De Verwersstroom
Achter de aan de Verwersstraat gelegen panden stroomt de tak van de
Binnendieze bekend als de Verwersstroom. |
|
|
|
De Vughterstroom
Bij de samenkomst van de
Kleine Vughterstroom en het einde van de gedempte Parkstroom begint de
Vughterstroom. |
De Kleine Vughterstroom
De Kleine Vughterstroom is gelegen tussen de
Synagoge aan de Prins Bernhardstraat en de Vughterstroom. Voor de
restauratie was deze tak van de Binnendieze vanaf de openbare weg niet
zichtbaar. |
|
|
|
De Kerkstroom
De kerkstroom is ook
een vrij korte stroom, hij begint namelijk bij de Kruisbroedershekel
en eindigt bij de aansluiting met de kleine Vughterstroom. |
Het Hellegat
Het Hellegat is de kleinste
tak van de Binnendieze en heeft een lengte van niet meer dan 100 meter. Het
is weliswaar de kleinste tak maar ook de tak
die in de afgelopen jaren een
spraakmakende reputatie. |
|
|
|
De Binnenhaven
Na de uitbreiding van de oude
binnenstad in het begin van de 14e eeuw kwam de Vughterstroom binnen de
tweede ommuring van de stad te liggen. Het gedeelte van de Vughterstroom
vanaf de Visstraat ontwikkelde zich tot de Binnenhaven. |
De Singelgracht
De Singelgracht is van
oorsprong een vestinggracht en is gelegen langs de zuidzijde van de
vestingstad 's-Hertogenbosch. |
|
|
|
Sluizen en Stuwen
Het stelsel van waterlopen
breidde zich uit door het graven van nieuwe verbindingen. Stuwen waren
noodzakelijk om de waterstanden in dit stelsel te handhaven. |
Rondvaarttochten
De Binnendieze is de trots van de Bosschenaren én
toeristische trekpleister van formaat. In 1986 dat vrijwilligers van Kring
Vrienden van 's-Hertogenbosch zijn begonnen met vaartochten op de
Binnendieze dat op vele plaatsen onder de binnenstad stroomt. |
|
|
|
|
Foto's
copyright
©
bij groetenuitdenbosch.nl |
|
|