Stadswandeling

 Geschiedenis

 Binnendieze

  De Groote Stroom

  De Verwersstroom

  De Vughterstroom

  De Kleine Vughterstroom

  De Kerkstroom

  Het Hellegat

  De Binnenhaven

  De Singelgracht

  Sluizen en Stuwen

  De Rondvaarten

 Sint-Janskathedraal

 's-Hertogenbosch

 Vestingstad in het groen

 Bossche wijken

 Oeteldonk

 Evenementen

 

       

Binnendieze

De Binnenhaven

       

Na de uitbreiding van de oude binnenstad in het begin van de 14e eeuw kwam de Vughterstroom binnen de tweede ommuring van de stad te liggen. Het gedeelte van de Vughterstroom vanaf de Visstraat ontwikkelde zich tot de Binnenhaven. Uit bronnen is gebleken dat de brug in de Visstraat al in

1356 bestond. In 1406 werd er al melding gemaakt van de aanwezigheid van een loskraan langs de haven en omstreeks die tijd werden de eerste kademuren aan de linkerzijde van de Binnendieze gebouwd. Dit was het begin van het ontstaan van de Brede Haven. Door instorting van de economie rond 1579 kwam de economische groei tijdelijk tot stilstand. Omstreeks 1634 werd de capaciteit van de Binnenhaven weer sterk

     

       

      

uitgebreid door de bouw van kademuren aan de rechterzijde van de haven tussen de Visstraat en het Bokhovenstraatje en was het begin van deSmalle Haven een feit. Voordat deze kademuren werden gebouwd liepen de achtererven van de panden aan de Orthenstraat door tot aan de Binnenhaven. Na 1640 ontwikkelde zich de scheepvaart in een rap tempo en de drukte werd zelfs zo groot dat schepen buiten de waterpoort "Aen den

Boom" moesten aanleggen, en soms dagen wachten, omdat er in de haven geen plaats was. De naam Boombrug voor de nog steeds aanwezige brug aan het eind van de Binnenhaven mag dan ook geen verrassing heten. Tijdens uitgevoerd onderzoek naar de noodzakelijkheid van restauratiewerken aan de kademuren van de Binnenhaven is gebleken dat er geen sprake was van funderingsproblemen. De optredende scheurvorming was een tekort aan dilataties als gevolg van het uitgevoerde herstel in 1933 waarbij te lange muurvlakken waren gemaakt, hierdoor ontstonden er spanningen in het metselwerk welke tot scheurvorming leidden. Het probleem van de scheurvorming is nu opgelost door het alsnog aanbrengen van de nodige dilataties in het metselwerk.

     

home

Vorige12345689Volgende

Website informatieGastenboek

Foto's copyright bij groetenuitdenbosch.nl