
|
's-Hertogenbosch
Jheronimus Bosch
Over het leven van Jheronimus Bosch weten we niet veel. En ook het bewaard
en definitief aan hem toegeschreven oevre is klein. De laatste jaren is er
echter door archief-, technisch en kunsthistorisch onderzoek steeds meer
bekend geworden over de beroemde Bosschenaar en zijn werk.
Jheronimus Bosch werd
vermoedelijk omstreeks 1450 geboren te 's-Hertogenbosch als Jheronimus van
Aken. Hij stamde uit een familie van schilders die zich vanuit Nijmegen in
's-Hertogenbosch had gevestigd. Vermoedelijk kreeg hij zijn opleiding in het
familieatelier, gelegen aan de Bossche Markt.
 |
Bosch
werk staat in de
traditie van de
laatmiddeleeuwse, Nederlandse schilderkunst. 's-Hertogenbosch lag op enige
afstand
van
de centra van de tot grote bloei gekomen vroeg-Nederlandse
schilderkunst:Holland in het noorden en vooral het rijke Vlaanderen
en Brabant in het zuiden. Zijn geboortestad kende geen grote
schilderstraditie, behalve van Jheronimus Bosch er is zelfs geen
enkel werk van een met name bekende kunstenaar overgeleverd. Wel
kende de stad vrij veel uitmuntende edelsmeden, en daarnaast
boekschrijvers, verluchter, boekdrukkers en -verkopers,
borduurwerkers, beeldsnijders en beeldhouwers (Sint-Janskerk).
Bouwmeesterbeeldhouwer Alart Duhameel, die tussen 1478 en 1494/95
aan de Sint-Janskerk werkte, was ook graveur en moet een nauwe
relatie met Bosch hebben gehad. De in zijn tijd voor de
Sint-Janskerk gebeeldhouwde luchtboogbeelden en enige van zijn
gravures lijken te zijn geïnspireerd op het werk van Bosch.
Ook Bosch was als
kunstenaar meer dan schilder alleen. Voor de Sint-Jan maakte hij
ontwerpen
voor onder meer
gebrandschilderd glas, liturgische kleding en koperwerk. Daarnaast
adviseerde hij kunstenaars-ambachtslieden en beoordeelde hij aan de kerk
geleverd werk. Door hemzelf en vanuit het (familie)atelier werd werk
geleverd aan de grote stadskerk: altaarluiken, triptieken en
panelen.
Het
culturele leven bloeide hier in de tijd van Bosch en dit was
|

De tuin der
lusten |
|
een
goede basis voor zijn ontwikkeling tot belangrijk kunstenaar. De
incidentele aanwezigheid van vorstelijke personen, maar meer nog de
belangrijke positie die kerk en geestelijkheid in de stad hadden,
leidde tot een stroom van opdrachten voor kunstwerken. Door zijn
talent kreeg hij grote opdrachten en mede hierom nam hij de naam
van zijn stad als kunstenaarsnaam
('Bosch') aan. De Illuster Lieve Vrouwe Broederschap, een belangrijke,
elitaire, vereniging van Mariavereerders met een internationale uitstraling,
de in aanbouw zijnde Sint-Janskerk maar ook aanzienlijken van ver buiten de
stad (Hendrik van Nassau, Philips de Schone) zorgden voor opdrachten en
aankopen van Bosch' werk, en voor de uitbouw van zijn reputatie. Vanuit de
laatmiddeleeuwse cultuur van Brabant schilderde Bosch niet alleen
religieuze, maar ook profane onderwerpen. Zijn
werk refereert duidelijk aan de beeldtaal van de visueel
ingestelde middeleeuwer van die tijd. Deze was
enerzijds algemeen christelijk, anderzijds ook heel specifiek (Bosch,
Nederlands?) van aard. Bosch liet zich daarbij inspireren door woorden,
beelden en realia uit zijn directe omgeving. In zijn stijl, thematiek en
uitvoering is Bosch' schilder- en tekenwerk grotendeels uniek.
Jheronimus Bosch
trouwde met de welgestelde Aleit van de Meervenne. Bij haar huwelijk bracht
zij ook een huis in aan de Bossche Markt waar het echtpaar ging wonen en
waar Jheronimus zijn atelier moet hebben gehad. Uit dit huwelijk werden geen
kinderen geboren. Jheronimus werd lid, en al


Voor meer Jheronimus Bosch klik hier onder op:
 |
snel gezworen broeder,
van de Illuster
Lieve Vrouwe Broederschap te 's-Hertogenbosch. Deze broederschap
droeg zorg voor de uitvaart van Bosch na diens overlijden in
1516. Reeds tijdens zijn leven en nog lange tijd daarna genoot
Bosch in vrijwel geheel Europa een grote reputatie. Zijn werk
werd al snel en in grote hoeveelheden gekopieerd, geïmiteerd en
vervalst. Terwijl zijn roem internationaal nog lange tijd bleef
aanhouden, was zijn geboortestad hem al snel vergeten. Pas vanaf
de tweede helft van de negentiende eeuw wezen historici op de
bijzondere betekenis van de schilder. Het duurde echter nog tot
in en na de twintigste eeuw voor de nationale en internationale
herontdekking van Bosch tot werkelijke faam leidt. (standbeeld 1930,
tentoonstellingen
1936, 1967 en 2001). In zijn stad wordt sinds het Jeroen Boschjaar 2001 in
toenemende mate aandacht
geschonken aan de wereldberoemde schilder. Het
Noord-Brabants
Museum in
's-Hertogenbosch geldt als plaats waar momenteel
de grootste collectie
navolgers
van Bosch ter wereld te
bewonderen valt. Voor alle echte aan Bosch toegeschreven werken moeten we
op een enkele uitzondering na buiten Nederland zijn.
Diavoorstelling van de schilderijen van
Jheronimus Bosch:
De
beroemdste zoon van
’s-Hertogenbosch is thuis! In het
middeleeuwse centrum van de Brabantse hoofdstad, waar Jeroen
Bosch is geboren, opgegroeid en gevormd, In
een
stijlvol complex gevormd door een voormalige kerk en haar
bijgebouwen brengen wij op diverse wijzen het leven, het gedachtegoed en de
werken van de religieuze kunstenaar voor het voetlicht.
Jong en oud, liefhebber en kenner, bewoner en toerist:
iedereen kan hier genieten van de nalatenschap van Bosch. De
expositie biedt de bezoekers
aan het centrum
|

|
|
keer op keer een andere invalshoek om van zijn werk
te genieten. In de kerkelijke sfeer, Bosch
waardig, zal u menigmaal oprecht verwonderd zijn.
Verrassend is ook het uitzicht op 40 meter
over de stad die zo bepalend is geweest in het leven van
deze grote kunstenaar die tot op heden wereldwijd een
inspiratiebron voor velen is. In de torenverdiepingen duiken ook
wandtapijten op met taferelen uit panelen van Bosch, jaren
geleden gemaakt door de Poolse broers Mierzejewski. Echt mooi zijn ze niet, maar ook hier geldt,
het verhaal van Bosch valt ermee te verduidelijken.
|
|
Foto's
copyright
©
bij groetenuitdenbosch.nl |
|
|