De vertrekpunt van
deze stadswandeling is op het stationsplein, we staan nu voor de vierde
station van ’s-Hertogenbosch en is een ontwerp van architect Rob Steenhuis.
Het eerste station in ’s-Hertogenbosch werd geopend op 1 november 1868 omdat
toen nog de vestingstatus had, moest men vrij zicht kunnen hebben op de
polder ten westen van de stad en mochten er buiten de vestingwerken geen
blijvende, stenen bouwwerken staan. Het station was daarom opgetrokken in
houten vakwerkbouw, zodat men het snel af kon breken, wanneer er gevaar
dreigde, het station lag zo’n paar honderd meter noordelijker.
Het tweede station
van Eduard Cuypers |
Het tweede
station werd in 1896 geopend een monumentaal bakstenen station naar een
ontwerp van Eduard Cuypers het gebouw was 140 meter lang en was gebouwd in
de neorenaissance stijl. Dit tweede station raakte in vuur en vlam tijdens
de gevechten voor de bevrijding van de stad
's-Hertogenbosch in 1944. De geklonken ijzeren overkappingen
op het eerste en tweede perron ieder 447 meter lang, de
langste overkapping van
Nederland |
Het
vierde station van Rob Steenhuis |
bleven echter behouden. De derde station werd in 1951 gebouwd een
bescheidener modern gebouw, het was een ontwerp van architect Sybold van Ravesteyn.
Voor het station staat
de Bosch van Drakesteinfontein ludieke
bijnaam "Het monument voor de schoonmoeders" ontwerp van Ir. J.J.Dony.
Uiterste